مفهوم در زبان علم و ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم نظری و تجربی

مفهوم در زبان علم و ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم نظری و تجربی

مفهوم یا کانسپت در لغت آنچه مورد فهم واقع شده‌است. اما در اصطلاح:

  • گاهی به واحد اصلی تفکر اطلاق می‌شود که قابل تقسیم بندی نیست،می‌تواند مفید و مضر باشد.
  • مفهوم در برابر مصداق. مفهوم یعنی، معنا و مدلولی که لفظ بر آن دلالت می‌کند و از لفظ فهمیده می‌شود. به نظر متفکران بزرگی از قبیل ارسطو، هربرت پوتنام،…مفهوم به صورت ساده معرفی و ترکیب برداشت‌های حسی است به نظر دسته دیگری از متفکران از قبیل جان دیویی مغز نمی‌تواند یک دریافت‌کننده مفعول و بدون مداخله باشد.

مفهوم به دو دسته طبقه‌بندی می‌شود:مفهوم جزئی و کلی. اولی شامل تمام خصوصیات تشکیل دهنده یک مفهوم می‌باشد،برداشت از یک مفهوم در واقع مجموعی از ویژگی‌هایی است که باعث تمایز آن مفهوم از بقیه مفاهیم می‌شود. و دومی (کلی) مجموع خصوصیاتی که تشکیل دهنده برداشت اول هستند(مانند مفهوم انسان بدون مشخصات یک مصداق خاص)

  • مفهوم جزئی: مفهومی است که تنها بر یک مصداق «قابل صدق» است؛ مانند: تهران
  • مفهوم کلی: مفهومی است که بر بیش از یک مصداق «قابل صدق» است؛ مانند: انسان

در تحقیق به روش علمی یکی از حساس‌ترین اقدامات تعریف صحیح عناصر تحقیق است. تفاوت بین این عناصر در یک تحقیق، شاید بسیار ظریف باشد. از این رو شناخت دقیق و درک صحیح آن‌ها می‌تواند فرآیند تحقیق را در مسیر صحیح قرار دهد.

مفهوم

در تعقل و تفکر از زبان استفاده می‌شود. زبان خود شیوه ارتباطی است که متشکل از نمادها و قوانینی است که می‌توان آن‌ها را به شیوه‌های گوناگون ترکیب کرد، نمادها به خودی خود قابل فهم نیستند و برای انتقال آن‌ها از مفاهیم استفاده می‌شود. به عبارت دیگر دریافت و انتقال پیام‌های علمی از طریق مفاهیم امکان‌پذیر است. مفهوم را می‌توان انتزاع یا تجرید رویدادهای مشاهده‌پذیر دانست، بدین معنا که بیانگر یک چیز، ویژگی یا پدیده بخصوصی است. تشکیل مفهوم راهی کوتاه برای تعریف و توصیف واقعیت‌ها است و مقصود از آن ساده کردن امر تفکر است. به طور کلی می‌توان گفت: مفاهیم بلوک‌هایی هستند که ساختمان نظریه به وسیله آن‌ها ساخته می‌شود. یک مفهوم، ذهنیتی است که در قالب آن نمادها و کلمات بیان می شود.

هنگامی که یک مفهوم بر اساس فعالیت‌های حسی و به صورت عینی و با حداقل کوشش ساخته شود، واقعی یا ملموس یا تجربی نامیده می‌شود، (مانند خانه، گربه، انسان و گفتگو). فرد، خانه یا فردی را می‌بیند و صدای گربه و گفتگویی را می شنوند. اما همه مفاهیم این‌طور نیستند. مفاهیمی وجود دارند که از هرگونه شرایط زمانی و مکانی خاص مستقل هستند و به توصیف موجودیت‌های غیرقابل مشاهده می‌پردازند.

این‌گونه مفاهیم را مجرد یا نظری گویند. مانند وطن، عاطفه و ارتباط. بنابراین میزان انتزاعی بودن یک جمله با یک عبارت به میزان انتزاعی بودن مفاهیم آن بستگی دارند.

هنگامی که نوع مفهوم مشخص شد، باید آن را توسعه و گسترش داد. توسعه و گسترش با ادراک یک مفهوم نظری، «توضیح» نامیده می‌شود. در صورتی که توسعه و گسترش یا ادراک یک مفهوم تجربی را تعریف گویند. از آنجا که مفهوم نظری، یک ایده مجرد و غیرقابل مشاهده را عرضه می‌کند، بنابراین توضیح آن هم باید از یک ایده یا از ایده‌های غیرقابل مشاهده گرفته شود، این بدان معنی است که ویژگی‌های آن مجرد و غیرملموس و واقعی است. با این وجود برای درک یک مفهوم نظری مشاهده و تجربه بی‌فایده نیستند؛ درواقع، مشاهده و تجربه در به وجود آوردن ایده‌ها مؤثر و مفید هستند، اما برای توضیح آن‌ها نباید از واژه‌هایی که برای نمودهای قابل مشاهده به کار برده می‌شوند، استفاده کرد.

این دو نوع مفهوم با وظایف و عملکردهای مختلف و جداگانه، امکان گسترش دانش جدید را به وجود می‌آورند، مفاهیم نظری ابزار تفکر را آزادانه و بدون محدودیت از طریق آنچه که مشاهده می‌شود یا می‌توان مشاهده کرد، با تکنولوژی موجود توسعه می‌دهند. به همین طریق مفاهیم تجربی به عنوان یک ابزار به آزمون تفکر می‌پردازند و از این طریق خطاهای موجود در روش را حذف می‌کشند.

 

مفهوم

ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم

 در تعریف و توضیح یک مفهوم، معنای دقیق و درستی وجود ندارد و نمی‌توان گفت تعریف مفهوم، صحیح است یا غلط. تعریف یک مفهوم زمانی بهتر از توضیح یا تعریف مفهومی دیگر است که در آن ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم، بهتر رعایت شده باشند. بنابراین تعریف مفهوم با توجه به ملاک‌های ارزشیابی، مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

ملاک‌هایی که در توضیح مفاهیم نظری به عنوان ملاک ارزشیابی مفهوم به کار برده می‌شوند عبارتند از:

  1. اهمیت و اعتبار تجربی: منظور این است که هریک از مفاهیم نظری باید پژوهشگر و یا جوینده دانش را به یک یا چند مفهوم تجربی راهنمایی کند.
  2. سودمندی با اثربخشی: مفاهیم مطلوب باید با مفاهیم زیادی ارتباط داشته باشند و تعداد این ارتباط‌ها باید به حداکثر ممکن برسد. هنگامی که تعداد ارتباط‌های بین مفاهیم زیاد باشد، آزمون تجربی این ارتباط‌ها به مشاهده‌های بیشتری منجر شده و موجب کسب دانش و اطلاعات بیشتر می‌گردد.
  3.  ثبات درونی: در توضیح مفاهیم نظری نباید تناقض درونی وجود داشته باشد. این تناقض نه تنها در معنای مفاهیم نباید وجود داشته باشد، بلکه در توضیح آن‌ها نیز نباید یک مفهوم یکسان در مکان‌های متفاوت و با معانی مختلف به کار برده شود.
  4.  عملیات ریاضی: مقصود تعیین این واقعیت است که آیا مفهوم قابل تبدیل شدن به کمیت است و یا این که پژوهشگر در توضیح آن باید از نمادهای ریاضی استفاده
  5. سادگی: سادگی بیان یا توضیح مفهوم در نزد افراد، متفاوت است. توضیح یا تعریف یک مفهوم ممکن است برای عده‌ای ساده و برای عده‌ای دیگر مهم باشد. بنابراین سادگی عبارت است از درجه توافقی که افراد مختلف در روشن بودن معانی مفهوم دارند.

همچنین ملاک‌های ارزشیابی مفاهیم تجربی عبارتند از:

  1.  پایایی مشاهده‌گرها: منظور این است که مشاهده‌کنندگان در گزارش از پدیده‌های یکسان، توافق داشته باشند. باید توجه کرد امکان توافق کامل وجود ندارد و در صورتی که در میان مشاهده‌کنندگان ۸۰ یا ۹۰ درصد توافق وجود داشته باشد کافی به نظر می‌رسد.
  2.  انتزاعی بودن: مقصود این است که مفاهیم تجربی با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و مکانی یا هر دوی آن‌ها، باید آغاز و پایانی داشته باشند.
  3.  ادراکی: منظور از این ملاک این است که مشاهده‌کننده با حداقل فعالیت‌هایی که به منظور شناخت انجام می‌دهد، مفهوم را درک کند.
  4.  ارتباط با برخی از مفاهیم نظری: مراد این است که بعد از مشاهده مفاهیم تجربی شخص بتواند مفاهیم نظری همتا و مقابل آن را پیدا کند. رعایت این ملاک مشابه توجه به ملاک اعتبار تجربی در مفاهیم نظری است.
  5. سادگی: سادگی برای مفاهیم نظری و تجربی معنای یکسانی دارد. یک مفهوم وقتی ساده و روشن است که پژوهشگران پس از مشاهده عینی آن، در معنای آن توافق داشته باشند.

 

منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Concept

فروشگاه پژوهنده

معماری منظر

کنفرانس بین‌المللی معماری منظر خاورمیانه

کنفرانس بین‌المللی معماری منظر خاورمیانه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران در شهر تهران برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه های تحت پوشش: معماری و شهرسازی
برگزار کننده: انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران
شهر برگزاری: تهران

وقتی مناظر تغییر می‌کنند کیفیت زندگی نیز دگرگون می‌شود. تغییر منظر بیش از هر چیز ناشی از فعالیت‌ها و (سوء)رفتارهای بشر است و می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی منجر شود و یا تهدیدی جدی برای آن باشد.
در دهه‌های گذشته، خاورمیانه کانون تحولات اقتصادی-اجتماعی و تغییرات زیست‌محیطی بوده است. پدیده‌هایی مثل خشکسالی، بیابان‌زایی، جنگ، توسعه شهری سریع، مهاجرت، حاشیه نشینی و بحران‌های مالی تغییرات زیادی به‌بار آورده‌اند که در اثر آن سلامت، پایایی و تاب‌آوری مناظر طبیعی و فرهنگی، و به دنبال آن معیشت مردم، به شکلی جدی در معرض تهدید قرار گرفته است.
در میانه‌ی چنین تغییرات چشمگیری، حرفه‌مندان منظر باید آگاهی خود را نسبت به گستردگی و پیچیدگی مفهوم منظر افزایش دهند و درحالی‌که از فن‌آوری‌های نو بهره می‌برند با چالش‌های نو نیز مواجه شوند. در چنین شرایطی پروژه های مختلفی در حوزه معماری منظر در این منطقه انجام شده که از نظر مقیاس و ویژگی های ماهیتی و بصری تفاوت های چشمگیری دارند.
در چنین شرایطی کنفرانس معماری منظر خاورمیانه در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود. هدف از کنفرانس ایجاد بستری برای بسط گفتمان هستی‌شناختی درباره‌ی مفهوم منظر و تغییر منظر و معرفی پروژه های انجام شده در این راستا است. گسترش رویکردهای میان‌دانشی در مطالعات منظر می‌تواند عرصه‌هایی نو در طراحی و برنامه‌ریزی منظر بگشاید و بینشی عمیق حاصل کند که نتیجه‌اش دستیابی به روش‌های برای پاسخ‌گویی کارامد در مواجهه با تغییرات زیست‌محیطی و اقتصادی-اجتماعی است به نحوی که  مناظر ارزشمند و محیط‌زیست مشترک انسان‌ها حفظ شوند و به حیات پایای خود ادامه دهند و موجبات افزایش کیفیت زندگی ساکنان در این منطقه فراهم آید.

این کنفرانس محملی برای جمع شدن متخصصینی از سراسر جهان خواهد بود تا با همفکری و تبادل دانش و تجربیات بتوانند در جهت دستیابی به اهداف پیش گفته گام بردارند.

پوستر همایش

محورهای کنفرانس:

موارد فهرست شده ذیل، بخشی از موضوعات قابل ارائه در این کنفرانس را شامل خواهد شد. لازم به ذکر است که ارائه مقالات با موضوعات مرتبط دیگر نیز پذیرفته خواهد شد.
محورهای اصلی کنفرانس به شرح زیر است:

• سیر تحول مفهوم منظر
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
منظر در قامت رشته‌ای علمی، خدمات حرفه‌ای، استانداردها، دانش بومی، مدیریت و قانون‌گذاری، رویکردهای میان‌رشته‌ای
فن‌آوری‌های سطح بالا، ارزیابی منظر، برنامه‌ریزی و طراحی منظر، حفاظت از منظر، مرمت منظر

• جهانی‌شدن، توسعه و تغییرات جمعیتی
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
شهری‌شدن، صنعتی‌شدن، رشد سریع جمعیت، تراکم جمعیت، مهاجرت، تمرکزگرایی، دسترسی، فن‌آوری

• منابع طبیعی، تغییر اقلیم و فجایع طبیعی
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
جنگل‌زدایی، بیابانی‌شدن، آتش‌سوزی در طبیعت، بحران ریزگردها، آلودگی، سیل، فرسایش، موج گرما، خشکسالی ،نابودگی زیستگاه، گرمایش جهانی و اثر گلخانه‌ای، کاهش اثر تغییر اقلیم و سازگاری با آن، ردپای کربن، مدیریت و مصرف انرژی
مدیریت منابع طبیعی

• منظر و تغییرات اقتصادی
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
فقر، بحران اقتصادی، بحران مالی، رکود اقتصادی، تولید ملی، رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، تجارت الکترونیکی، برندسازی

• منظر و تغییرات اجتماعی-فرهنگی
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
نابرابری، بیکاری، فساد، کمبود مواد غذایی، روش زندگی، عدالت اجتماعی، حقوق مدنی، توسعه‌ی انسانی، سمن‌ها
سیاست اجتماعی، ارتباطات و رسانه‌ها، آموزش

• منظر و سیاست
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:
منازعات منطقه‌ای، جنگ و دوران پس از جنگ، تروریسم، تجزیه‌طلبی، رژیم‌های بین‌المللی

• حفاظت از منظر
زیر‌عنوان‌ها عبارت‌اند از:

منظر فرهنگی، منظر شهری تاریخی، سیستم‌های میراثی کشاورزی، منظر روستایی، منظر میراث صنعتی، راه‌های فرهنگی، راه ابریشم، منظر تاریخی، مستندسازی، مدیریت، و پایش میراث جهانی، چالش‌های حفاظت و توسعه، سیر تحول منظر و باغ

• منظر و فن آوریهای نوین

اطلاعات تماس

تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۸۸۷۷۳۰۰۰
آدرس پستی دبیرخانه: تهران- خیابان ولی عصر- بالاتر از میدان ونک- خیابان والی نژاد- خیابان خلیل زاده- پلاک ۴- واحد ۹
ایمیل: melac@shahromanzar.org
وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس

 

فروشگاه پژوهنده

Second Congress of Iranian Water and Wastewater Science and Engineering

دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران

دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ توسط انجمن آب و فاضلاب ایران دانشگاه صنعتی اصفهان در شهر اصفهان برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی آب و هیدرولوژی ، مهندسی عمران (عمومی) ، مدیریت (عمومی)
برگزار کننده: انجمن آب و فاضلاب ایران-دانشگاه صنعتی اصفهان
شهر برگزاری: اصفهان

هدف از این کنگره ایجاد فضایی برای ارئه آخرین دستاوردهای دانش در حوزه آب و فاضلاب و تجربیات موجود در صنعت آب و فاضلاب کشور و تبادل آرا و نظرات برای یافتن راه حل‌های بهینه برای دغدغه‌ها و کمبودهای موجود در حوزه علوم و مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

 

دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران

محورهای علمی دومین کنگره:

  1.    تامین،انتقال، تصفیه و توزیع آب
  2.    جمع آوری، انتقال، تصفیه، بازچرخانی و بازیافت فاضلاب
  3.    بهره‌گیری از آب‌های نامتعارف، پساب‌ها و آب‌های لب شور
  4.     فناوری‌های نوین درآب و فاضلاب
  5.     ارتقا، مقاوم‌سازی و بازسازی سامانه‌های آب و فاضلاب
  6.    مدیریت منابع انسانی و مالی درحوزه‌های آب و فاضلاب
  7.    رویکردهای فنی، اقتصادی و اجتماعی درمدیریت مصرف آب
  8.    بومی‌سازی ضوابط طراحی سامانه‌های آب و فاضلاب
  9.    تجارب حاصل از بهره‌برداری بومی از سامانه‌های آب و فاضلاب
  10.   ارزیابی و آسیب‌شناسی ساختار شرکت‌های آب و فاضلاب

اطلاعات تماس

تلفن دبیرخانه: ۰۳۱۳۳۹۱۲۷۴۲
فکس دبیرخانه: ۰۳۱۳۳۹۱۲۷۴۲
آدرس پستی دبیرخانه: اصفهان- دانشگاه صنعتی اصفهان- ساختمان پژوهشگاه- طبقه ۱- دفتر پژوهشکده آب و فاضلاب -کد پستی: ۸۴۱۵۶۸۳۱۱۱
وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس

دومین همایش ملی خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی

دومین همایش ملی خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط موسسه آموزش عالی فردوس مشهد در شهر مشهد برگزار می شود. با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه های تحت پوشش: معماری و شهرسازی
برگزار کننده: موسسه آموزش عالی فردوس مشهد
شهر برگزاری: مشهد

محورهای همایش:

بخش پژوهشی

  • معماری و هنرهای وابسته به آن در خراسان
  • آئین و رسوم محلی خراسان
  • هنرهای سنتی (هنرهای مستظرفه، خوشنویسی و کتاب­ آرایی)
  • هنرهای تجسمی در خراسان

بخش کاربردی

سوغات رضوی

  1.  صنایع دستی
  2.  بسته بندی محصولات
  3.  تصویرسازی

دومین همایش ملی خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی

 

معرفی همایش

به گواهی و استناد تاریخ، خطه خراسان، بستر زایش فکر واندیشه از دیرباز تاکنون بوده است.نقش غیرقابل انکار بزرگان این سرزمین در عرصه‌های گوناگون  نمود و پدیدار شده است.از آنجا  که هنر‌های پرمایه ایرانی- اسلامی نیز پیرو تفکر سازی و جاری در جامعه اسلامی بوده است، خراسان به عنوان بخش بزرگی از این سرزمین این توان بالقوه را به فعلیت رسانده و با توجه به موقعیت سوق الجیشی خود توانسته است به مثابه پلی عمل کند  که شرق و غرب اسلامی را به هم پیوندد.

از سویی تاثیر، تاثرات افکار پویای برخاسته از سرزمین خورشید، محل تعاملات و تلاقی فرهنگ‌های گوناگونی بوده است که در برخی دوران علیرغم غلبه سیاسی بر این سرزمین، آن را در خود حل و هضم نموده و بالندگی خود را چون نهالینه هایی پرقوت از ریشه هایی کهن آغاز کرده است.نمودارهای این مهم در طول تاریخ بویژه در عصر مغول و ایلخان و تیمور، به بهترین صورت در هنر اسلامی ایران تحقق یافته است. خراسان در گذر روزگار، مرزهایی یکسان را تجربه ننموده ولی به واسطه اندیشه‌های پرمغز و تنومند ایرانی اسلامی و از جانبی دیگر با وجود امام هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) محل امنی  برای اهل علم و هنر ایجاد نموده است که نمونه آثار آن راهم در عرصه‌های علمی و عرفانی و هم در آثار بجای مانده هنری که محل ارادت هنردوستان و هنرپروران و هنر پردازان بوده است، از گذر سرسخت تاریخ چون دُر هایی گرانبها و قابل مطالعه برای ما به یادگار مانده است.

مطالعه و بررسی هر یک از این آثار جاویدان  گوشه ای از بستر‌های اندیشه و فکر، زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، مذهبی و سیاسی و روح حاکم بر زمانه خود را بر ما عیان خواهد ساخت. پی جویی وضعیت فرهنگی و هنری و ساختار نظام حکومتی در جامعه در دوران‌های تاریخی این خطه، مسایل ارزشمندی را پیش روی ما می‌نمایاند. بیرقدار بودن خطه خراسان در عرصه سیاست و فرهنگ و هنر در ازمنه و از سویی به مثابه مادری که این آثار ممتاز را در دامان خود پرورانده و آنان را از گزند حوادث امان داده است،

 بر آن هستیم تا با کمک و یاری سازمان‌ها و ادارات مربوط به این مهم و محققان و پژوهشگران ارجمند، توقفگاهی هر چند کوچک فراهم آوریم تا آثاری از سرزمین مهر را به همگان توصیف و تحلیل نماییم.امید است که این گام آغازی باشد برای پژوهندگان و مفسران آثار فاخر هنری و فرهنگی ایرانی اسلامی در خطه خورشید، خراسان به یاری حق تعالی.

ساختار همایش

تاریخ‌های مهم

تاریخ دریافت مقالات

۱۳۹۶/۹/۱

تاریخ پایان دریافت مقالات

۱۳۹۷/۲/۱۰

آخرین مهلت ثبت نام

۱۳۹۷/۲/۱۵

داوری زود هنگام

۱۵ روز بعد از ارسال مقاله

—————–

زمان برگزاری همایش

۱۹و۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

اطلاعات تماس

تلفن دبیرخانه: ۰۹۰۳۹۱۲۷۶۳۹- ۰۹۰۳۹۱۲۷۶۴۹- ۰۵۱-۳۷۱۳۹۱۷۹
آدرس پستی دبیرخانه: مشهد- بلوار کلاهدوز۳۰ – موسسه آموزش عالی فدوس مشهد- ساختمان شماره ۱ – طبقه اول -دبیرخانه همایش ها
ایمیل: Ferdows.hamayesh@gmail.com
وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس

 

فروشگاه پژوهنده

دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران

فراخوان مقاله دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران

دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران 

در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان در شهر تهران برگزار می شود.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی و فناوری
برگزار کننده: موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان
شهر برگزاری: تهران

 دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران

معرفی کنفرانس

چه لطفی بالاتر و چه افتخاری بزرگتر از اینکه خداوند منان این فرصت را برای ما فراهم کرده است تا میزبان شما قشر فرهیخته کشور و مباحث علمی مطروحه علمی شما باشیم.(( دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران )) با محوریت علوم مهندسی و با هدف و تاکید توسعه علم هر چه بیشتر بر پیاده سازی اصول و فنون دانش و فناوری جهت رشد روز افزون اقتصاد و شکوفایی این ملت کلید خورده است. این کنفرانس  بصورت حضوری برای مقالات منتخب و برتر از بین مقالات پذیرفته شده در فرآیند داوری و بصورت غیرحضوری برای تمامی مقالات پذیرفته شده بعد از فرایند داوری و بصورت دوره ای شروع به فعالیت نموده می باشد .در این دوره معیار پذیرش مقالات در فرآیند داوری جنبه کاربردی و عملی و بیان مباحث و مبانی علمی مرتبط و نو بودن پژوهش ها میباشد و مقالات مرتبط در این حیطه ها مورد پذیرش قرار خواهند گرفت .استفاده از فناوری  در دنیای امروز ضامن بقا و تداوم فعالیت های یک سازمان بوده و به صورت ویژه می تواند در توسعه و افزایش منافع حاصل درکلیه مراحل تاثیر به سزایی بگذارد. این کنفرانس با توجه به اهداف کلان و سند چشم انداز توسعه محور در حوزه دانش و فناوری، با هدف شناخت و ارزیابی دستاوردها و پیشرفت های فناوری، ارائه توانمندی‌های موجود برگزار می گردد.

هدف از برگزاری این کنفرانس جمع آوری مجموعه ای از مقالات پژوهشی غنی با عنوان کتابچه تمام الکترونیک و انتشار مجموعه مقالات پژوهشگران در سایت های وزین نمایه ساز کشور به منظور دسترسی آزاد اطلاعات علمی برای اندیشمندان جامعه می باشد.
انشااله با توکل به خداوند متعال با همکاری سایر پژوهشگران بتوانیم گامهای استواری برای توسعه و تولید علم با محوریت علوم مهندسی در کشور عزیزمان ایران اسلامی برداریم.

محورهای کنفرانس

مهندسی برق
مهندسی عمران
مهندسی معماری
مهندسی کامپیوتر
مهندسی شهرسازی
مهندسی معماری داخلی
مهندسی فن آوری اطلاعات
مهندسی نفت
مهندسی معدن
مهندسی صنایع
مهندسی شیمی
مهندسی مکانیک
مهندسی متالوژی
مهندسی کشاورزی
مهندسی مواد
مهندسی پزشکی
مهندسی هوافضا
مهندسی نساجی
مهندسی مدیریت .اجرایی

 

تاریخچه کنفرانس

لیست زیر سایر دوره های ثبت شده برای دومین کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران را نمایش می دهد:

  • کنفرانس ملی دانش و فناوری علوم مهندسی ایران (۱۳۹۵)

اطلاعات تماس

تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۷۷۲۴۷۰۴۵
آدرس پستی دبیرخانه: تهران- خیابان ۴۶ متری- پلاک ۷ -واحد ۳
ایمیل: info@mgconf.ir
وبسایت: پایگاه رسمی کنفرانس
scientific research in management

مدیریت سازمان‌ها و روش تحقیق علمی در تحقیقات مدیریتی

روش تحقیق علمی در مدیریت

 به طور کلی روش تحقیق در علوم اجتماعی، روشی جدا از سایر علوم نیست. مدیریت نیاز مانند سایر رشته‌ها، متکی به روش تجربه و روش مشاهده است. آنچه که در رشته مدیریت، بیشتر بدان توجه می‌شود، جنبه انسان بودن موضوع مورد مطالعه است. برای مثال در علوم فیزیکی کلیه عوامل در اختیار محقق قرار می‌گیرد و آزمایش علمی بنا به میل و اراده او انجام می‌شود، ولی در مدیریت، هیچ مجوزی برای آزمایش روی انسان‌ها در دست نیست، به این ترتیب عالم علم فیزیک یا شیمی در آزمایشگاه خود اجسام را بنا به سلیقه خود تغییر شکل می‌دهد، و انواع تجزیه و ترکیب‌های که به عمل می‌آورد، به کشفیات و استنتاجات علمی جدیدی دست می‌یابد. لکن، پژوهشگر مدیریت هرگز نمی‌تواند عده‌ای از کارکنان را در یک آزمایشگاهی قرار دهد و بنا به میل خود محیط و شرایط زندگی را تعیین نماید، تا اختلافات آن‌ها را پس از مدتی، بررسی کند. در مدیریت (در اغلب مواقع)، چون مطلب مورد مطالعه، انسان‌ها هستند، ناچاریم که بیشتر به مشاهده بپردازیم، و چگونگی فعالیت‌های انسانی را از طریق مقایسه شرایط حال و گذشته آنان بررسی و تفسیر کنیم. البته ناگفته نماند که روش تجربی یا آزمایشی نیز در تحقیقات مدیریتی به کار برده می‌شود، ولی نه به حدی که موجب شود که در روحیات و زندگی انسان‌ها اثرات نام مطلوبی را ایجاد نماید.

نقش تحقیقات مدیریتی در مدیریت اثربخش سازمان‌ها

 امروزه سازمان‌ها در شرایط در حال تغییر به سر می‌برند و محیط درون و برون‌سازمانی به شدت آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مدیران سازمان‌ها برای غلبه بر مسائل پیش‌رو و مدیریت اثربخش، به فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف سازمان می‌پردازند. لذا، تحقیق در مواردی نظیر مدیریت عمومی، برنامه‌ریزی استراتژیک، اعمال سیاست‌ها، فهم تحقیق و گزارش‌های مشاوره‌ای و نظایر آن یک ابزار مهم مدیریتی به شمار می‌رود.

در فرآیند مدیریت، تحقیق نقش بسیار مهمی دارد و تمامی سازمان‌ها برای نیل به اهداف خود به اداره منابع مادی و انسانی خود می‌پردازند. اجرای مدیریت استراتژیک در سازمان‌های مختلف از نظر جزئیات و پیچیدگی‌ها بسیار متفاوت است. نقش تحقیق در روند برنامه‌ریزی و مدیریت را می‌توان بسان شکل زیر به تصویر کشید.

 

فرایند مدیریت و برنامه‌ریزی

 

  • شرایط کار: شرایط کار در یک برنامه‌ریزی خاص یا یک وظیفه مدیریتی، هدف یک عمل را مشخص می‌کند که این عمل می‌تواند با یک پروژه خاص یا برنامه‌ریزی استراتژیک کل سازمان مرتبط باشد. نتیجه یک تحقیق می‌تواند در شرایط کار نقش مهمی را ایفا کند. برای مثال نتیجه تحقیق در خصوص شرایط کاری یک شرکت می‌تواند به بهبود شرایط کاری آن شرکت منجر شود.
  •  ارزیابی محیط: ارزیابی محیط به گردآوری تمامی اطلاعات لازم که برای انجام وظیفه، ضرورت دارد مربوط می‌شود. همچنین این اطلاعات می‌تواند به ساختار و عملکرد داخلی سازمان و یا به جهان خارج و از جمله به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها مرتبط شوند. ارزیابی محیط می‌تواند به تجزیه و تحلیل سیاست‌های دولت، تغییرات فناوری، فعالیت اتحادیه‌ها، مشتریان واقعی و بالقوه، نقش رقبا و موارد دیگر بپردازند.
  • ماموریت و اهداف: اگر وظیفه مدیریت به نسبت جزئی باشد، احتمال دارد ماموریت یا اهداف سازمان از قبل تعیین شده باشند، ولی اگر بسان تدوین برنامه استراتژیک کل سازمان یک وظیفه عمده به حساب آیند، تعیین اهداف و مأموریت ضرورت خواهد یافت.
  • مشاوره: اغلب سازمان‌ها مشاوره با «ذی نفعان» را بسیار مهم می‌دانند و در بسیاری از اشکال برنامه‌ریزی، بخش عمومی یک شرط قانونی محسوب می‌شود. کارکنان، مشتریان، اعضا عادی، اعضا هیات‌ها و شوراها و سازمان‌های مجاور جمع ذی نفعان را تشکیل می‌دهند.
  • بررسی راه‌های موجود: به منظور توسعه یک برنامه با استراتژی باید به راه‌های موجود، عملی بودن آن‌ها، احتمال مشارکت آن‌ها در کسب اهداف سازمان و بهترین روش اجرایی توجه کرد. تحقیق می‌تواند در فرآیند شناسایی سیاست‌های جایگزین، روش‌های دیگر برنامه‌ریزی و همچنین در ارزیابی آن‌ها به کار رود.
  • تعیین استراتژی: به معنای انتخاب چگونگی اقدام از میان تمامی راه‌های موجود و شناخته شده با در نظر گرفتن ارزیابی‌های موجود، این فرآیند گزینشی می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد که در درون داد، تحقیقاتی را لازم بداند.
  •  اجرا: اجرای یک برنامه یا استراتژی بخش مهمی از وظیفه مدیریت است. می‌توان از طریق تحقیق در بهتر نمودن روش‌های تخصیص منابع و یا ارائه بازخورد اطلاعاتی درباره فرآیند مدیریتی (مثلا در قالب بررسی مشتریان) تحقیق را دخالت داد.
  • نظارت و ارزیابی: نظارت بر پیشرفت کارها و ارزیابی اجرای استراتژی‌ها، آشکارا  روندی است که تحقیق در آن دخیل است.
  • بازخورد اطلاعات: این فرآیند با مرحله بازخورد اطلاعات به نقطه آغازین باز می‌گردد. داده‌های مرحله نظارت و ارزیابی می‌تواند در چرخه برنامه‌ریزی و مدیریت به کار آید و به تجدیدنظر در برخی از تصمیمات منجر شود. احتمال دارد فرآیند نظارت و ارزیابی، خبر از موفقیت کامل دهد، در برخی از جزئیات سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده تغییرات اندکی دهد و یا به تجدید نظر کلی روش در پیش گرفته شده بیانجامد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب نمایی کلی از تحقیقات مدیریتی ارائه شد و نشان داد این نوع تحقیقات خلاصه فرآیندی متنوع و پیچیده است و از شاخه‌های مختلف علوم بهره‌برداری می‌کند. اجرای چنین تحقیقاتی مستلزم برخورداری از مهارت‌های تحقیقاتی، درک تحقیق و شیوه‌های آن و مرتبط کردن نتایج تحقیقات با مدیریت استراتژیک و مدیریت عملیاتی است. شناخت شیوه‌های تحقیقات سازمانی، یکی از ابزارهای ضروری در مدیریت، سیاست‌گذاری و شناخت تحقیقات و گزارشات مشاوره‌ای است.

حوزه تحقیقات سازمانی با برخی دیگر از زمینه‌ها چون جامعه‌شناسی، روانشناسی، اقتصاد، آموزش، مهندسی و ارتباطات تداخل دارد، اگر چه این حوزه ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایرین متمایز می‌کند. این ویژگی‌ها شامل ویژگی التقاطی، دسترسی محدود به مدیران و سازمان‌ها و پیش‌بینی عمل به عنوان نتیجه تحقیق است.

به منظور انجام تحقیقات علمی باید نسبت به کلیت تحقیق شناخت کامل داشت. در این راستا باید شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد، تا بتوان با درک آن رویکرد روش علمی تحقیق را از سایر روش‌های تحقیق تشخیص دهیم.

منبع: http://www.scirp.org

فروشگاه پژوهنده

reserch-process-pazhohande

فرایند تحقیق علمی و هفت عنصر این فرایند

فرایند تحقیق علمی

فرایند تحقیق علمی به مجموعه مراحل منظم و پیوسته‌ای گفته می‌شود که امر تحقیق علمی را آغاز تا پایان امکان‌پذیر می‌نماید. فرایند تحقیق علمی شامل مراحل کلی است که هر مرحله خود نیز دارای فرایند ریزتری است که عملیات و اقدامات مناسب با آن انجام می‌گیرد. اصل اساسی در روش تحقیق، رعایت ترتیب و نظم فرایند کلی و خرده فرایندهای هر مرحله است تا تحقیق علمی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین آسیب‌ها در زمینه کشف مجهول و راه‌حل مساله علمی سازد.

فرایند انجام تحقیق علمی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که برحسب سلیقه پژوهشگران دسته‌بندی‌های گوناگونی از آن ارائه می‌شود. به عبارت دیگر تنوع رویکردهای تحقیقاتی نشان می‌دهد که تمامی پروژه‌های تحقیقاتی در فرایندهای خود دقیقاً یک توالی یکسان را دنبال نمی‌کنند. جدای از تنوع دسته‌بندی‌ها، فرایند تحقیق علمی باید پوشش‌دهنده کل عملیات مورد نیاز برای انجام تحقیق باشد. از طرف دیگر بین مراحل مختلف تحقیق علمی تعاملات بسیاری وجود دارد. چنانکه در شکل زیر ملاحظه می‌شود، فرایند تحقیق علمی از هفت مرحله تشکیل شده است که عناصر آن در درون یک چرخه قرار گرفته‌اند که به طور ضمنی نشان می‌دهد که احتمال دارد قبل از رسیدن به عنصر پنجم چند دور وجود داشته باشد. در ادامه هر یک از این عناصر به ترتیب توصیف شده‌اند.

 

عناصر فرایند تحقیق علمی

Elements of the research process

  1. انتخاب موضوع تحقیق

انتخاب موضوع تحقیق اولین مرحله در تدوین و اجرای یک طرح پژوهشی است. محقق موظف است که در ابتدای تحقیق حوزه‌ی وسیعی را که مایل است در آن پژوهش کند، مشخص سازد. البته باید گفت که این انتخاب به سلیقه شخص محقق بستگی دارد. اما توصیه می‌شود که محقق حوزه‌ای را انتخاب کند که مورد علاقه‌اش باشد و قصد کنجکاوی واقعی و عینی را از موضوعی دارد، در غیر این صورت او انگیزه کافی برای پژوهش نخواهد داشت و احتمالاً موفقیت شایانی کسب نخواهد کرد. در این مرحله محقق باید ویژه‌ترین سوالی را که قصد یافتن جوابش را از طریق به کار بردن روش تحقیق علمی دارد، مشخص و تعریف کند و به سادگی کاری را که می‌خواهد انجام دهد، بیان نماید.

  1. مرور ادبیات تحقیق

بررسی ادبیات موضوع، به روند شناسایی و بررسی تحقیقات از قبل منتشر شده‌ای اشاره دارد که با عنوان تحقیق انتخاب شده ارتباط دارد. بررسی متون موجود می‌تواند شالوده تحقیق باشد. در این وضعیت نمی‌خواهیم داده‌های جدیدی را در پروژه فعلی جمع کنیم، بلکه این بررسی می‌تواند در رابطه با موارد زیر باشد:

  • تضمین‌کننده این مطلب باشد که شخص دیگری در گذشته این طرح مقدماتی را انجام نداده است.
  • درباره عنوان پیشنهادی تحقیق چه برحسب تئوری و چه برحسب روش‌شناسی، منبع ایده‌هایی جدید باشد.
  • منبع قیاس باشد و یافته‌های مطالعات مرتبط قبلی با یافته‌های پروژه پیشنهادی را مقایسه کند.
  1. تدوین یک مدل یا چارچوب مفهومی

مدلسازی یا تدوین یک چارچوب مفهومی همانند پلی است که میان ذهن و واقعیت برقرار می‌گردد. در تعیین هر چارچوب مفهومی صفت یا صفات خاصی از پدیده مورد توجه قرار می‌گیرد. چارچوب مفهومی درواقع دنباله طبیعی طرح نظری مساله تحقیق است که به صورت عملی نشانه‌ها و خط سیرهایی را که نهایتاً برای اجرای کار مشاهده و تحلیل درنظر گرفته خواهند شد، به یکدیگر مرتبط می‌کند. درواقع چارچوب مفهومی یک چارچوب فکری نظام‌مند درباره تبیین مساله مورد تحقیق است که راهنمای پژوهشگر در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌باشد.

یک چارچوب مفهومی مشخص می‌کند که چگونه محقق به مفاهیم موجود در یک مطالعه و علی‌الخصوص به ارتباط بین مفاهیم می‌نگرد. مفاهیم مشخص شده و چارچوبی که در آن‌ها جای گرفته‌اند، کل مسیر مطالعه را معین می‌کند.

همانگونه که در شکل زیر می‌بینید ایجاد یک چارچوب مفهومی دارای چهار عنصر است. عملیاتی کردن مفاهیم در صورت کیفی بودن ماهیت آن‌ها، با تعیین نحوه ارزیابی و در صورت کمی بودن ماهیت، با نحوه شناسایی و یا ارزیابی آن‌ها سر و کار دارد. شناسایی مفاهیم به طور معمول یک نقطه شروع محسوب می‌شود، ولی این عمل به طور کلی تکراری است. یعنی تا زمان نیل به یک نتیجه رضایت‌بخش بین عناصر مختلف در جریان می‌باشد.

 

توسعه چارچوب مفهومی در فرایند تحقیق علمی

Conceptual Model

 

بنابراین عامل اصلی اکثر تحقیق‌ها تشریح روابط بین مفاهیم است. یکی از رویکردهایی که در این فرایند به کار می‌رود استفاده از یک «نقشه مفهومی» است که گاهی به عنوان «نقشه ذهنی» نامیده می‌شود. می‌توان نقشه‌کشی مفهومی را به عنوان شکلی از توفان فکری دانست و آن را به تنهایی و یا به عنوان بخشی از یک تمرین گروهی به کار گرفت.

عبارت «چارچوب مفهومی» برای تحت پوشش قرار دادن دامنه‌ی وسیعی از وضعیت و شرایط تحقیق به کار می‌رود. زمانی که تحقیق بیشتر علم محور باشد، احتمال دارد از عبارت همتراز «چارچوب نظری» نیز استفاده کرد. احتمال دارد یک چارچوب نظری علی‌الخصوص در زمانی که تحقیق در ماهیت خود کمی است، یک «مدل» نامیده شود.

  1. بیان سوال‌ها و فرضیه‌های پژوهش

پرسش‌های تحقیق، سوالاتی هستند که محققان در پروژه تحقیقاتی در پی یافتن پاسخ‌های آن‌ها می‌باشند. در کل فرایند تحقیق تعیین این پرسش‌ها یکی از دشوارترین وظایف می‌باشد. این پرسش‌ها نه تنها باید با عنوان تحقیق و توجیه بررسی آن مرتبط باشند، بلکه باید قابل تحقیق هم باشند، یعنی به واسطه یک استراتژی تحقیق که در ظرف یک مقیاس زمانی و با توجه به منابعی که در اختیار محقق است، قابلیت پاسخ‌دهی هم داشته باشند. در راستای پاسخ‌گویی به سوال‌های تحقیق، وقتی متغیرهای مهم و روابط بین آن‌ها از طریق استدلال منطقی در چارچوب نظری تعیین شد، در وضعیتی قرار می‌گیریم که می‌توانیم روابط را در قالب فرضیه‌ها مورد آزمون قرار دهیم، تا پی ببریم که آیا این روابط در عالم واقعیت وجود دارند یا خیر.

  1. فهرست کردن نیازهای اطلاعاتی و تعیین استراتژی تحقیق

در ایجاد یک استراتژی تحقیقاتی باید در خصوص جوانب مهم فرایندهای تحقیقاتی از جمله: روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش‌های گردآوری اطلاعات، روش‌های تحلیل داده‌ها، بودجه و جدول زمان‌بندی و نظایر آن تصمیم گرفت. اهداف و پرسش‌های تحقیق باید فهرستی از نیازهای اطلاعاتی را مطرح کنند.

  1. اجرای تحقیق

بر اساس فرایند در گام ششم به اجرای تحقیق پرداخته می‌شود که جز مهمترین اجزای فرایند تحقیق به شمار می‌آید. بهترین طرح‌ها و استراتژی‌های پژوهشی بدون انجام دقیق، به نتایج مناسبی نخواهند رسید. با این حال باید یادآور شد که نتایج یک تحقیق زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که فرایندهای مقدماتی مطرح شده به دقت پی گرفته شده و تمهیدات مناسب برای انجام تحقیق اندیشیده شده باشد.

  1. تدوین گزارش تحقیق

پس از انجام تحقیق، در گام آخر پژوهشگر به تدوین گزارش تحقیق می‌پردازد. برخلاف انجام یک تحقیق که محققان کم تجربه همواره به سرعت آن را انجام می‌دهند، نگارش نتایج معمولاً خیلی به تاخیر می‌افتد و وقت کافی برای تکمیل این وظیفه باقی نمی‌ماند. لذا، نگارش گزارش تحقیق می‌تواند به محض شروع پروژه آغاز شود، چرا که تمامی مراحل اولیه مثل بررسی ادبیات موجود و ایجاد چارچوب مفهومی،می‌تواند با پیش رفتن پروژه نوشته شود.

منبع: http://www.scirp.org

فروشگاه پژوهنده